Het verhaal van de herinrichting van de stationsomgeving in Landen leest als een thriller. Budgetten, deadlines, een waaier aan actoren en factoren om mee rekening te houden. “Elk project in de openbare ruimte is een zoektocht naar het vinden van de juiste balans tussen de mogelijkheden en beperkingen van stadsarchitectuur. Dat was hier niet anders”, legt Jan Higuet uit van studie- en adviesbureau Technum (nu Tractebel-Engie).
Knooppunt
“Landen is een belangrijk knooppunt in het openbaar vervoer. De herinrichting van het verkeersvrije stationsplein maakte deel uit van het masterplan mobiliteit om de toegankelijkheid in de stationsomgeving te verbeteren.” Intussen is alles bijna opgeleverd, maar toen in 2008 de ontwerpplannen werden gemaakt, was Technum eigenlijk een pionier. “Wij waren inderdaad een van de eersten om te kiezen voor grootformaatbetontegels in de openbare ruimte”, licht Jan Higuet toe. “We wilden iets anders ontwerpen dan een standaardplein.”
Doordachte keuze
“We hadden een plek voor ogen met karakter en uitstraling. Bovendien bood beton ons de nodige flexibiliteit om één doorlopend geheel te creëren. Tegels, boordstenen, klinkers, zelfs de trappen hebben dezelfde samenstelling én dezelfde donkergrijze kleur. Natuursteengranulaat in de bovenlaag garandeert kleurvastheid en geeft een glinstertje met een speels effect. Een bijkomend voordeel van werken met betonstenen is de maatvastheid. En door het grote formaat is een snelle plaatsing mogelijk. Om sterk genoeg te zijn, hebben we geopteerd voor grootformaattegels van 20 cm dik. Het oplossen van niveauverschillen en het uitwerken van het hoogteniveauplan waren in dit project belangrijke uitdagingen.”