“Een landschap een identiteit geven, is een kwestie van evenwicht. Wat je toevoegt, moet perfect passen bij wat er al is.”

Picknickbank en infozuil in beton - RivierPark Maasvallei

“De Maas boetseerde door de eeuwen heen een veelzijdig en boeiend landschap. Om de Maasvallei in Belgisch Limburg ecologisch en toeristisch te versterken, nam Regionaal Landschap Kempen en Maasland, samen met Toerisme Limburg en andere partners, het initiatief tot de creatie van een 15.000 ha groot landschapspark: het grensoverschrijdend RivierPark Maasvallei. Daar wordt geïnvesteerd in de beeldkwaliteit binnen de Maasdorpen en komt er ruimte voor 2500 ha natuur langs de Maas. De beste uitvalsbasis om dit rivierlandschap vanuit België te verkennen, is via de vijf Maasdorpen Kessenich, Maaseik, Stokkem, Leut en Oud-Rekem. “Op strategische punten op de toegangswegen hebben we zuilen in prefab beton laten plaatsen. Deze Maasbakens wijzen de weg naar de mooiste plekjes van de vallei”, legt Lambert Schoenmaekers uit.

 

De lat lag hoog

De bakens moesten aan hoge eisen voldoen. Lambert Schoenmakers: “Zo moesten ze goed zichtbaar zijn op de weg, zonder dat dit ten koste ging van de veiligheid. De zuilen mochten dus niet te groot en te breed zijn. Ook qua vormgeving en uitstraling lag de lat hoog. De elementen moesten passen bij de omgeving en bij de huisstijl die we voor het gebied hadden laten ontwikkelen. Bovendien wilden we een duidelijke link met de rivier. Kortom, deze landschapselementen vormen een belangrijk stukje streekbranding: ze bepalen mee de identiteit van het gebied naar het grote publiek.”

 

Korte keten

“Qua materiaal kwamen we al gauw uit bij grind. Grind, zand en klei vormen immers de basis voor de typische fauna en flora in dit gebied. Via grind belandden we bij beton. Stevig, duurzaam, niet vandalismegevoelig en onderhoudsvriendelijk bovendien. De korteketengedachte speelde ook mee: dat de gebruikte materialen van bij ons waren en dat alles lokaal kon geproduceerd worden. Bovendien is beton recycleerbaar, want na vermaling kan beton herbruikt worden. Ook dat aspect van duurzaamheid speelde mee. Maar wie beton zegt, zegt grijs. Terwijl wij iets voor ogen hadden dat wit, fris, vlak en strak was.”

 

Modulair

Les extrêmes se touchent? Moet zijn, want bij Ebema gingen ze aan de slag om al die criteria te verzoenen met elkaar. “Naast de bakens lieten we ook infozuilen en picknicktafels in hetzelfde materiaal vervaardigen”, aldus Lambert Schoenmakers. “Een modulair concept dus. We lieten alles behandelen met een anti-graffiti laag en een ploeg van landschapswerkers besteedt zorg aan het onderhoud. Tot nu toe valt dat reuze mee, het materiaal is zo glad dat mos er nauwelijks vat op krijgt.” Ook bij onze Noorderburen vallen de Maasbakens in de smaak. Vanaf volgend jaar sieren tientallen betonnen wegwijzers de oevers van de Maas aan beide zijden.

 

Ebema_CustomConcrete 

Dit maatwerkproject kwam tot stand dankzij de interventie van het Ebema_CustomConcrete team. In samenwerking met de opdrachtgever werkten onze betontechneuten een esthetisch en technisch concept uit op maat van het Rivierpark Maasvallei. De uitbreiding naar Nederland is de kers op de taart. Ebema is gespecialiseerd in prefab beton. Wat werd er dan precies ontwikkeld:

  • Hoge panelen in wit beton (landmarks of maasbakens) die de bezoeker er attent op maken dat die het Rivierpark Maasvallei betreedt. Op de landmarks staan de Maasdorpen aan weerszijden van de grens en zie je de vorm van de Maas.
  • Picnickbanken die lijken te zweven en die geplaatst werden naast de wandel- en fietsroutes in het natuurgebeid
  • Staande panelen waarop infoborden of logo's bevestigd zijn.

 

Breng een bezoekje

Wil je het mooie en unieke RivierPark Maasvallei met eigen ogen aanschouwen? Dat kan natuurlijk! En is ten zeerste aangeraden. Organiseer een daguitstap naar Limburg of maak er een meerdaagse vakantie van. Er is meer dan genoeg te zien! Meer informatie is te vinden op de websites van Rivierpark Maasvallei en Toerisme Limburg

Ontvang de laatste trends in je mailbox.

We sturen je ongeveer 4x per jaar een mail met nieuwtjes. Geen spam. Beloofd.

Ontdek meer Projecten