Grenspark Groot Saeftinghe is een regio met geschiedenis. Het vormt de overgang tussen Oost-Zeeuws-Vlaanderen en het Waasland. Maar ook tussen de polders, de haven en de landbouw. “Op vraag van de lokale stakeholders – streekhouders – ontwierpen we een huisstijlcatalogus waarmee architecten en inrichters aan de slag kunnen: zitbanken, picknicktafels, fietspaden, een dijkhuis, een activiteitentribune ...”, zegt stefan schöning, ontwerper.

“We richten meteen ook de dijkovergang van vijf kustdorpen langs de Westerschelde opnieuw in”, zegt Martin van Overveld van RO&AD Architecten. “Zo kunnen de bewoners het contact met ‘hun’ Westerschelde weer aanhalen na de dijkverzwaringen in de jaren ‘80 en 2000. Dit project beschermt de dorpskernen ook tegen overstromingen en biedt een antwoord op het groeiende toerisme. Dat alles deden we samen met de bewoners.”

Beton maakt Westerschelde weer bereikbaar

stefan schöning: “We werken met organische, ruwe elementen die contrast weergeven. Het hout van de oude sluis wordt een zitbank, wit beton in de groene dijk vormt een weg naar de Schelde. We kiezen voor grillig beton dat karakter uitstraalt en ruimte geeft aan de natuur. Voor het Sigmaproject in Kruibeke werkte ik al samen met Ebema. We gebruiken hier in Hulst vergelijkbare betonstructuren en belevingspunten. Zo koppelen we als het ware de Zeeschelde aan de Westerschelde.”

Ro Koster van RO&AD Architecten: “We zochten een betonsoort die de tand des tijds doorstaat. Je mag de invloed van zon en regen, de kracht van getijden en de impact van zoutwater niet onderschatten. Bijna alle tegels hebben een ruw oppervlak, waardoor je niet uitglijdt. En elk stuk is maatwerk, van ontwerp tot productie.”

Hulst_Scheldekust_dijkovergangen_Ebema_maatwerk_beton

Dijkovergang in Zeedorp

Martin van Overveld: “Hoe herstel je de verbinding met de Schelde? Door de weg letterlijk te verlengen tot over de dijk. Zelfs tot in het water. In de lange trapleuning is een gedicht van een dorpsbewoner verwerkt. We gebruiken bewust verschillende manieren om de connectie tussen de bewoners en de Westerschelde te herstellen.”

Hulst_Scheldekust_dijkovergangen_Ebema_maatwerk_beton

Betonprint in Emmadorp

“De inwoners van Emmadorp wilden graag een belevingsvol ‘huis’ midden op de dijk. Het werd een langwerpige open structuur met dak. Langs één kant zie je het dorp en aan de andere zijde kijk je over Natuurgebied De Saeftinghe. Dat maakt het dijkhuis tot een mooi startpunt voor wandelroutes. Ebema drukte een betonprint in de vloertegels. Die vormen samen een overzichtskaart. Zo kunnen wandelaars zich snel oriënteren.”

Hulst_Scheldekust_dijkovergangen_Ebema_maatwerk_beton

'Zee'tribune in Walsoorden

“In het derde dorp rees het idee om de oude opstapplaats van de veerboot om te vormen tot een activiteitenplein. De tribune bestaat uit betonblokken met in het midden een wandelpad naar het water. Een geschikte ruimte voor evenementen met zicht op zee. Op de steiger komt er nog een shipfinder: een grote ‘tablet’ die je in realtime info geeft over het schip dat langsvaart.”

Meedenken over maakbaarheid

Ro Koster: “Zo’n tribune heeft speciale hoekelementen en verbindingen. Stuk voor stuk maatwerk. We bezochten de productielocatie van Ebema in Rijkevorsel. Dat gaf ons een goed beeld van het productieproces. Ebema denkt na over de maakbaarheid. Het zijn open en constructieve gesprekken. Je gaat in dialoog om dingen te optimaliseren. Ook in betonsamenstelling sturen we bij en zoeken we samen naar de beste kwaliteit voor de uitdagendere kustomstandigheden.”

Met de bewoners

“We werken intussen al vier jaar aan dit project, samen met alle partners en met de inwoners. Dit verhaal vindt zijn wortels in de dijkversterkingen van einde vorige eeuw en in de ontpoldering van de Hedwigepolder enkele jaren geleden. Met dit project verbinden we de Schelde weer met de regio en haar bewoners. Daarom gingen we intensief met de dorpelingen aan de slag en brachten we ook de bredere problemen in kaart: mobiliteit, natuurontwikkeling, toerisme, verzanding … Samen formuleerden we aanzetten tot verbetering. Ondertussen zie je het resultaat al in drie kustdorpen. In twee andere dorpen – Paal en Baalhoek – krijgen de plannen nu vorm.”

Hulst_Scheldekust_dijkovergangen_Ebema_maatwerk_beton

Projectpartners

Ontwerp: RO&AD Architecten en stefan.schöning.studio

Aannemer: EVS infrabouw

Opdrachtgever: Gemeente Hulst

Elementen in maatwerk beton: Ebema_CustomConcrete team

Ontdek meer Projecten