Licht en donker, dat was het thema doorheen Nicolodi’s tentoonstelling Clair/Obscur. De beeldend kunstenaar toonde er zijn nieuwste sculpturen en schilderijen met de witte kubus als minimalistisch architectuurelement. Blikvanger? De installatie Deambulatorium III, die verschillende betonnen gewelven op elkaar stapelt tot één grote kubus. Het werk ontstond in de geest van Renato Nicolodi. En werd in beton gegoten door het Ebema_CustomConcrete-team. De tentoonstelling Clair/Obscur liep van september 2022 tot half januari 2023 in de Axel Vervoordt Gallery in Antwerpen.  

Kunstwerk beton
Deambulatorium III, 2022, beton op houten sokkel, 210 x 210 x 280 cm; Courtesy: Axel Vervoordt Gallery 

Beton als kunstelement 

“Voor Clair/Obscur maakte ik sculpturen in witte acrylhars. Deambulatorium III is de grootste installatie van de tentoonstelling. Daarom wilde ik een contrasterend materiaal dat ruwer is en waarvan je de massiviteit voelt”, vertelt Renato Nicolodi, beeldend kunstenaar. “Ik werkte vroeger al met beton. De keuze was dus snel gemaakt. Eigenlijk wou ik wit en glad beton. Maar het contrast met de acrylhars was niet groot genoeg. Daarom gingen we samen op zoek naar de juiste kleurschakering en afwerking. Deambulatorium III bestaat uit drie lagen van respectievelijk drie, vijf en zeven romaanse kruisgewelven. Die modulaire structuur past perfect binnen het productieproces van Ebema. Ik was blij dat dit project een nieuwe mogelijkheid bood om weer met hen samen te werken.” 

Een mentale wandeling 

“Deze installatie is gebouwd om buiten te staan. Maar uiteindelijk hebben we ze binnen tentoongesteld. De vloer moesten we wel stutten, want het werk weegt vijf ton”, lacht Renato Nicolodi. “Deambulatorium III speelt met de klassieke romaanse bogen. En refereert naar de wandelgang voor pelgrims rond het altaar in een kerk. Het is een grafische abstractie ervan. De naam is afgeleid van het Latijnse ambulare dat wandelen betekent. De grote bogen onderaan bieden een doorkijk op ooghoogte. Maar richt je je blik hoger? Dan veranderen het perspectief en de schaal van de bogen. Zo wil ik mensen uitnodigen tot een mentale wandeling door de gangen.” 

Kleuren en texturen 

“Ik ben vaak op bezoek geweest bij Ebema. We hebben zo’n half jaar aan dit sculptuur gewerkt. De technische ploeg maakte veel kleur- en materiaalstalen en verschillende proefmodellen. We kozen al snel voor de gestraalde versie. Door die ruwere afwerking kan het werk gemakkelijker langere tijd buiten staan. Zandstralen zorgt ook voor een mooie egale textuur, zowel aan de buitenkant als vanbinnen. Het maakt de onderdelen homogener en het geheel tactieler. Zo wordt het een massief geheel met een granitogevoel, dat vaak voorkomt in de klassieke architectuur. Toen ik de resultaten zag, was ik onmiddellijk verkocht. Ik stond erbij tijdens het zandstralen, een fantastische ervaring. Het productieproces van materialen interesseert me. Ik werk veel met beton en andere materialen. De gestraalde afwerking is een nieuwe textuur binnen mijn werk. Het architectonische beton is crèmewit en de granulaten in het beton hebben een iets donkerdere kleur. Tijdens het zandstralen verwijder je het bovenste laagje beton en worden die granulaten zichtbaar. Daardoor krijg je een subtiel contrast tussen licht en donker, Clair/Obscur.” 

Wilt u meer over onze kleuren en oppervlaktestructuren weten? Bekijk dan onderstaande video over ons CreativeLab.

Kunstwerk beton

Architectonisch beton 

De Ebema-vestiging in Rijkevorsel concentreert zich overwegend op maatwerk in architectonisch beton. Dat is hoogkwalitatief zelfverdichtend beton met een high-endafwerking. “De samenstelling van dit beton is nog preciezer dan bij standaard zelfverdichtend beton. En we gieten het ook enkel in verfijnde mallen zonder oneffenheden”, legt Maarten Mathijssen uit, productmanager bij Ebema. “Daarnaast gebruiken we één speciale menginstallatie uitsluitend voor architectonisch beton. Dit systeem mengt de betoncomponenten en de kleurstoffen nog preciezer. En zorgt zo voor een constanter en kleurvaster resultaat. Bij architectonisch beton werken we met drie standaardkleuren. Cream Velvet is crèmewit. Grey Velvet is een elegante grijstint. En Blue Velvet geeft het beton de uitstraling van blauwe hardsteen. Er zijn telkens vijf afwerkingen, van glad Smooth-beton tot ruwer gestraald beton. Zo heb je onmiddellijk vijftien mogelijkheden.” 

Wij helpen ontwerpers 

“Maar we gaan veel verder”, zegt Maarten Mathijssen. “We hebben een duplicaat van elk staal dat we ooit maakten. Daardoor kunnen we klanten enorm veel voorbeelden tonen. Dat is een handig en concreet startpunt. Van daaruit kunnen we variëren met de samenstellingen, kleuren en granulaten. Hebben we het niet? Dan proberen we soms ook samen met onze granulatenleverancier een passend antwoord te vinden. Die co-creatie zit in ons denken. Ontwerpers doen bijvoorbeeld ideeën op in het CreativeLab in onze vestiging in Zutendaal. En we adviseren hen op basis van onze ervaring. In de aannemerswereld staan we bekend om onze kwaliteit en service. Die willen we ook bieden aan ontwerpers en kunstenaars.” 

“De gedrevenheid, de wil en het vertrouwen. Het was een evidentie om opnieuw samen te werken met Ebema.” 

Renato Nicolodi, beeldend kunstenaar 
Kunstwerk beton

Respectvolle samenwerking 

“Bij dit soort projecten staat het artistieke concept voorop. Daar moeten we zo weinig mogelijk aan tornen. Maar Renato denkt ook mee om het haalbaar te maken. Hij heeft respect voor onze expertise. Dat zorgt voor een open communicatie en een respectvolle samenwerking. Ik heb zijn tentoonstelling ook bezocht met mijn kinderen. Hij staat open voor zaken van ons. En wij voor zaken van hem”, lacht Maarten Mathijssen. 

“Ik geef geregeld lezingen over mijn werk. Daarin vertel ik vaak over de samenwerking met Ebema voor het project Belvédère. Die vond ik altijd oprecht en menselijk. Dat stimuleert je als beginnend kunstenaar. De gedrevenheid, de wil en het vertrouwen. Die relatie heb ik altijd onthouden. Daarom was het een evidentie om opnieuw samen te werken met Ebema”, besluit Renato Nicolodi.  

Over Renato Nicolodi 

Renato Nicolodi (°Anderlecht, 1980) studeerde in 2003 af als schilder aan de Sint-Lukashogeschool in Brussel. Tijdens zijn carrière verlegde hij zijn focus steeds meer naar sculptuur en architectuur. Zijn Italiaanse grootvader werd als jongeman tijdens de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers krijgsgevangen gemaakt. Hij zat in Frankrijk in de cel en later in België, waar hij kon ontsnappen en zich bij het verzet aansloot. Die verhalen hebben de kleine Renato nooit meer losgelaten. Ze werden een inspiratiebron. “Mijn grootvader beschreef die ruimtes heel beeldend. Op basis daarvan probeer ik een universele archetypische architectuur te maken die van alle tijden is. Een architectuur die ruimte biedt aan sacraliteit en reflectie. Zodat de toeschouwer er zijn eigen verhaal in kan ontdekken ...” 

Beton als textuur. Beton als kleur. Beton als contrast. Maar ook beton als sokkel of omkadering. Het is dus meer dan een materiaal. Soms vertelt beton ons een verhaal. Het geeft steun aan kunst en zet ons aan het denken. Kortom: beton met een boodschap. Ons CustomConcrete-team bouwt graag mee aan jouw verhaal. 

Ontdek meer Projecten